Har ett företag ett stort behov av arbetskläder kan det vara lämpligt att skapa en unik kollektion av profilkläder för sina anställda på företaget.

Vanligtvis skapar man en kollektion som man behåller i flera år och när det kommer en nyanställd så får den minst en uppsättning ur kollektionen. Det kan gälla till exempel byggarbetare som är i stort behov av arbetskläder när de ska utföra arbete fysiskt. Det gäller både plagg för överkroppen men också byxor.

För denna typ av personal kan man även sätta upp en specifik kollektion för sommaren och en annan kollektion för vintern då behovet däremellan kan skilja sig åt.

På sommaren kanske kollektionen består av shorts, t-shirt och en vattentät jacka. På vintern är behovet annorlunda och kollektionen kan då bestå av hellånga arbetsbyxor, t-shirt, långärmad tjocktröja, en fodrad jacka och en värmande mössa.

En kollektion sätts upp och anpassas efter varje enskilt företags behov och man utformar sedan dessa utifrån företagets grafiska profil så att det fyller både sin praktiska funktion likväl som att det stärker och bidrar till spridning av företagets varumärke.

Genom att företaget ger sina anställda en kollektion av profilkläder som är anpassad till tjänsten och arbetsuppgifterna minskar också risken att de anställda använder kläder med andra företags logotyp och namn på. En del företag som har en gedigen kollektion av profilkläder har samtidigt en policy att man enbart får bära dessa kläder under arbetstid just för att säkerställa att man under sin tid i tjänst inte sprider något annat företags varumärke, i värsta fall kanske konkurrentens.

På samma sätt kan man göra en särskild kollektion som är lämpad till sina kunder och som kan delas ut på event, om man värvar någon särskilt stor kund eller för att dela ut när man gör kundbesök för att lämna en positiv känsla om företaget.