För att få bäst effekt av att använda sig av profilkläder som reklampelare, gäller det att man tänker till vilka kunderna är och vid vilka tillfällen de kan komma att använda profilkläderna. Lika väl gäller det för er som företag att tänka ut när ni vill att kunden ska använda era profilkläder, i vilka sammanhang vill ni synas?
Lyckas man pricka rätt med detta, dels målgruppen som man ska vända sig till vid utlämnande av profilkläder men också vilken typ av profilkläder man använder sig av, har man sedan mycket gratis. Så länge profilprodukterna används sprids också företagets varumärke med väldigt god effekt och ofta under en lång tid till en förhållandevis låg kostnad när det kommer till marknadsföring.
Innan man beställer profilkläder är det därför en god idé att göra en plan över hur man vill att företagets varumärke ska spridas, vid vilka tillfällen och genom vilka personer.
Ett företag som tillverkar golfklubbor vill till exempel synas ute på golfbanorna där de har sin marknad. Det gör de bäst genom att vända sig till golfarna och eventuellt dela ut goodiebags med profilkläder vid tävlingar eller andra event. Profilkläderna ska då vara av sådan typ som används på golfbanan för att fortsätta synas där, så som en pikétröja eller en keps.
Det gäller alltså att se var ens marknad finns någonstans och var man kan få störst effekt av att sprida varumärket vidare. Var finns marknaden och de potentiella framtida kunderna? Kan man svara på den frågan har man också svaret på vad det är för typ av profilkläder som man ska satsa på och i vilket sammanhang. Man vill både dela ut dessa kläder men också se i vilket sammanhang man vill att de ska fortsätta synas genom att mottagaren använder plaggen. Tänker man ut dessa saker först, har man stor chans att lyckas med sin marknadsföring.