Något av det allra viktigaste ett företag bör göra är att profilera sig och därmed sprida inte bara sitt företags namn utan lika viktigt är att deras logotyp och grafiska design är tilltalande och därmed blir välkända. Att få en logotyp och en grafisk design som är igenkänd behöver inte vara så svårt. Det gäller bara att synas på så många ställen som möjligt där potentiella kunder finns. På detta sätt ser de potentiella kunderna företagets logga och lägger den på minnet om den syns tillräckligt ofta i rätt sammanhang.
Det kan vara ett roligt och fyndigt företagsnamn som man lätt minns och pratar om, en slogan eller jingel som är unik och trallvänlig eller en unik sammansättning av logotypen när det kommer till färg och form. Det finns företag som har gjort sig kända genom att bara ha en välkänd slogan som folk pratar om och minns, en slogan som följer med år ut och år in och inte byts ut.
När man sedan har bestämt sig för att använda profilkläder som en del av sitt företag och marknadsföring så kommer nästa beslut i vad för typ av profilkläder man ska använda sig av. Är det kläder som de anställda behöver för sitt arbete eller som de kan tänka sig att använda på sin fritid för att representera företaget? Ska man rikta sig till potentiella kunder och dela ut olika profilkläder via branschmässor eller andra företagsevent?
Vad man ska välja beror på vad syftet är med profilieringen och vad man vill att det ska ge för resultat och effekt. Vill man stärka sina kundrelationer kan det vara en bra idé att låta kunderna ta del av profilkläderna och bli en del av företagets ansikte utåt.
Är det däremot till exempel ett byggföretag är det viktigt att företagets logga framgår tydligt på arbetarnas kläder. På så sätt kan de få fler kunder när man ser vilket företag det är som bygger och vad de gör.