För att bygga ett hållbart varumärke och ett företag som folk minns gäller det att profilera sig på rätt sätt. Det gäller både framtagande av företagets namn, logotyp och även eventuell slogan. Det finns exempel där företag har lyckats skapa sig starka varumärken som folk minns via ett fyndigt och unikt företagsnamn, några företag som har lyckats riktigt bra med att ta fram en talande och tydlig logotyp som lätt läggs på minnet. Men vi har också exempel på företag som har gjort sig välkända genom en rolig slogan som lätt sätter sig på minnet.
När man väl har funderat ut hur man vill profilera sitt företag och utformat företagets namn, logotyp och eventuell slogan är det dags att gå vidare till nästa steg, att man funderar ut hur man profilera sig och därmed få fram sitt budskap och sprider företagets varumärke.
Ett bra sätt att sprida sitt varumärke kan vara genom olika typer av profilkläder. Det finns ett stort utbud av kläder som man kan trycka sitt företags namn, logotyp eller slogan på. Man kan utforma dessa kläder så att de passar för olika ändamål, på www.tsreklam.se finns profilkläder som de anställda kan bära under arbetstid. Dels arbetskläder för de som har ett fysiskt arbete och som syns mycket ute men också kläder för affärsmän när de ska representera sitt företag hos kunder eller samarbetspartners. För dessa två grupper brukar profilkläderna se lite olika ut. På de som är ute och arbetar och syns hela tiden vill man ofta ha stora loggor på ytterkläderna för att sprida varumärket och visa vad man gör. För affärsmän som sitter på möten på kontoret kan det räcka med något litet och diskret på en skjorta eller piké.
En tredje grupp som kan vara intresserad av profilkläder är företagets kunder, så väl befintliga som potentiella kunder. De får oftast en positiv syn på företaget när man får något gratis och är det något användbart så ger det dubbeleffekt när personen ifråga pratar positivt om företaget och hjälper till att sprida ordet om företaget på ett effektivt sätt genom att visa upp logon.